Nyheder

Referat fra kaffem?det.d.2/9 ...

Pulszone-beregner

Teampuls - pulszone - beregner
Beregn dine pulszoner


Pace-tabeller

Teampuls - Pace - tabeller
Pace-tabeller - se dem her


Galleri

Teampuls - Galleri
Se mere klik her


Teampuls - Galleri
www.fitnessfritid.dk

Restitution

Træning kræver restitution i en eller anden form. Jo hårdere træning er desto mere restitution kræves der for at opnå en formudvikling.

Restitution efter aerob træning er lettes at styre, da det ofte er nok at sove / hvile og restituere glykogende depoter ved at spise kulhydrater. 
Aerob træning. Træning hvor de arbejdende muskler tilføres tilstrækkeligt ilt. Denne træningsform er den vigtigste og afgørende for at udføre et langvarigt træningspas. Hovedenergikilden er fedt.
Ved anaerobt arbejde er der længere restitutionstider. Anaerob træning. Træning i høj intensitet, hvor musklerne arbejder uden den tilstrækkelige ilt. Musklerne arbejder uden brug af ilt, og et af affaldsstofferne er mælkesyre i denne proces som ophober sig.
Restitutionspuls. Hvor hurtigt din puls kommer ned på normalt niveau efter et hårdt træningsforløb. Jo hurtigere pulsen kommer ned til normalt niveau, jo bedre form er du i.
Restitutionszonen 50% - 65% til opvarmning og afjogning.
 
Du starter altid med opvarmning, roligt løb de første 10 min. Pulsen og pulsuret kan du ikke altid regne med 100% før du har varmet lidt op, og pulssenderen er fugtig nok.
 
Ved hårde træningspas eller konkurrence nedbrydes kroppen i mere eller mindre grad afhængig af intensiteten.
Musklerne skal have tid til at genopbygge ødelagt muskelvæv. Det er altså lige så vigtigt at hvile som det er at træne.
Når kroppen restituere genopbygger den det nedbrudte og superkompenserer dvs. Bliver en lille smule stærkere end før.
Det er bedre at løbe et restitutions løb end at blive hjemme fordi aktiv hvile får blodomløbet i gang og er med til at vaske affaldsstoffer væk fra musklerne. Samtidig er man knap så stiv i musklerne ved næste træningspas. Husk at restitution er en betingelse for at blive bedre.
 
Af. Knud Tønner
SideWalk webbureau © - webløsninger og søgeoptimering